5 punten voor een succesvolle app.

16 juli 2018, 07.07 uur in Actueel

Hoe wordt je gemaakte app succesvol? Appbakkers heeft een top 5 samengesteld om je alvast een handje te helpen. 

Vormgeving
Bij het ontwerp van een app is het belangrijk om de gebruiker als uitgangspunt te nemen. Nu lijkt dat een open deur, maar de neiging bestaat om snel de focus te leggen op de functies en de techniek. Maar voor het ontwikkelen van een succcesvolle app is het belangrijk om de user flow uit te tekenenen en op basis daarvan de schermontwerpen te maken. Bedenk daarbij steeds: wat zou de gebruiker willen doen op dit scherm?

Een succesvolle app heeft een voor het oog simpele, snelle en mooie vormgeving. Probeer daarom niet te veel functies in één scherm onder te brengen, maar hou het aantal functies beperkt.

Snelheid
Gemiddeld genomen verlaat 25% van de gebruikers een website als deze niet binnen 2 seconden is geladen.  Voor apps geldt iets gelijks: gebruikers verwijderen een app als deze traag reageert. Daarnaast is het belangrijk om de app zo te ontwerpen dat de gebruiker snel met de belangrijkste functies van de app aan de slag kan. Houd de zogenaamde ‘onboarding’ kort en bondig, want moet de gebruiker eerst door allerlei inschrijfformulieren, advertenties of intro pagina’s scrollen voordat ze de app kunnen gebruiken is de kans groot dat de app direct wordt verwijderd.

Er zijn verschillende technieken beschikbaar om te zorgen dat het laden van content in de app op een gebruikersvriendelijke manier gebeurd (zoals lazy-loading, lokale caching, etc.) zodat de gebruikerservaring niet negatief wordt beïnvloed door lange laadtijd.

Beveiliging
Databeveiliging was altijd belangrijk en is met de komst van de AVG wet alleen maar belangrijker geworden. Als er gebruikersdata wordt vastgelegd of opgehaald vanuit achterliggende systemen moet de datacommunicatie en (lokale) dataopslag worden beveiligd door middel van encryptie van de data. Voor sommige toepassingen is het nodig om een gelaagde authenticatie toe te passen, door bijvoorbeeld de inzet van applicaties als Google Authenticator.

Daarnaast is het verplicht om toestemming aan de gebruiker te vragen om persoonsgegevens vast te leggen en te verwerken. Als gebruikers een account aanmaken in de app en daarbij persoonsgegevens vastleggen moeten ze in de app ook expliciet toestemming geven om dat te mogen doen.

Concurrentie
Een niet zon leuk onderdeel voor het krijgen van een succesvolle app is om te kijken naar eventuele concurrenten. Een idee kan nog zo goed bedacht zijn; als er veel concurrentie is zal het gaan slagen van de app worden beperkt.  Er moet grondig onderzoek gedaan worden naar concurrenten in de stores en wat zij bieden in de app. Heeft jou visie van een app een functionele voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten?

Marketing
Een van de belangrijkste aspecten om een succesvolle app te lanceren wordt vaak vergeten: de doelgroep moet weten dat de app bestaat en welke voordelen het gebruik van de app biedt. Soms is het eenvoudig om de doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld omdat het gaat om een afgebakende groep patienten die je eenvoudig kunt benaderen via email of omdat ze regelmatig op het spreekuur in het ziekenhuis komen. Of omdat de app een intern hulpmiddel is om een bedrijfsproces efficiënter te laten verlopen.

Richt de app zich echter op een grote groep consumenten in Nederland of in de hele wereld, dan zal er geïnvesteerd moeten worden in marketing. Gelukkig is het bereiken van specifieke doelgroepen via online marketing technieken een stuk succesvoller dan vroeger, er zal nog steeds tijd en energie gestoken moeten worden in promotie van de app.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met onze nieuwsbrief.

Laatste nieuws

Nieuwste projecten

arrow-right arrow-down arrow-left cross search2 twitter2 facebook2 youtube2 instagram2 menu play2 mobile2 users3 signal user2 whatsapp22 envelope-o2 quotes-left