Ik heb al een mobiele site, heb ik dan wel een app nodig?

07 maart 2017, 09.03 uur in Blogs

Consument en smartphone zijn onafscheidelijk. Het is dus van belang om als bedrijf hierop in te spelen, maar hoe doe je dat? Hoe wordt mijn bedrijf mobiel van waarde? Is dat via een mobiele website, een applicatie, of allebei?

 

Verschil tussen mobiele website en app

Voordat u de voor- en nadelen van een website en app kunt evalueren is het belangrijk om te begrijpen wat de belangrijkste verschillen zijn tussen de twee.

Een mobiele website is vergelijkbaar met elke andere website, in die zin dat het bestaat uit browser gebaseerde HTML-pagina’s die met elkaar verbonden zijn en toegankelijk worden gemaakt via het internet (voor mobiel gebruik meestal WiFi, 3G of 4G netwerken). Duidelijk kenmerkend voor een mobiele website is het feit dat het is ontworpen voor de kleinere handheld display en touchscreen interface. Responsive Webdesign is steeds de nieuwe standaard voor websites die niet alleen mobiele-vriendelijk zijn, maar ook geschaald naar elk formaat apparaat – van computermonitor naar tablet en smartphones.

Zoals elke website, kunnen mobiele websites/responsive sites inhoud van de tekst, gegevens, afbeeldingen en video weergeven. Ze kunnen ook toegang krijgen tot mobiel-specifieke functies zoals click-to-call (om een telefoonnummer te bellen) of het in kaart brengen van je locatie.

Applicaties worden gedownload en geïnstalleerd op uw mobiele apparaat, in plaats van in een browser weergegeven. Gebruikers bezoeken apparaatspecifieke applicatiewinkels zoals de App Store, Android Market of Blackberry App World om bepaalde te downloaden apps te vinden voor hun eigen besturingssysteem. De app kan inhoud en gegevens via het internet verstrekken, op dezelfde manier als een website, of het kan de inhoud downloaden zodat de applicatie gebruikt kan worden zonder een internetverbinding.

Vergelijking mobiele website en app

Voordelen mobiele website

  • Goedkoop – meestal al opgenomen in de prijs voor webdesign
  • Werkt op elk platform – Geen aparte sites nodig voor Android/iOS
  • Makkelijk in gebruik voor admin – Geen oplevering naar app stores

Voordelen app

  • Push notificaties – stuur “berichten” naar uw gebruikers
  • Offline te gebruik – gebruik van app is ook mogelijk in het buitenland of in de auto
  • Snellere performance – een goed ontworpen app kan stukken sneller zijn dan een website
  • Makkelijk in gebruik voor gebruiker – apps zijn specifieker en duidelijker in hun gebruik en functie
  • Vestig uw naam in de app stores – Zie het als een andere manier van marketing en branding. Veel mensen zoeken puur in deze stores naar wat ze nodig hebben. 

De winnaar

Welk platform beter is komt vooral aan op uw bedrijf. Kijk naar budget (lees in dit blog), snelheid en de functie van de mobiele strategie. In de meeste gevallen is echter een combinatie van de twee het beste. Een dubbele mobiele strategie kan zorgen voor maximale effectiviteit in het leveren van content aan de gebruiker. Bijvoorbeeld bij een online winkel is het gevaarlijk uzelf te limiteren aan slechts één platform. Why not use both? Kortingen kunnen via de app sneller en effectiever verspreid worden, terwijl voor nieuwe klanten de website van groot belang is om vrijblijvend te kijken naar producten.

In plaats van kiezen voor het één boven het ander, maak gebruik van beide voordelen!

Voor welke bedrijven is een mobiele website genoeg? En welke bedrijven kunnen eigenlijk niet zonder applicatie? Wat heeft uw bedrijf nodig? Laat het weten in de reacties…

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen met onze nieuwsbrief.

Laatste nieuws

Nieuwste projecten

arrow-right arrow-down arrow-left cross search2 twitter2 facebook2 youtube2 instagram2 menu play2 mobile2 users3 signal user2 whatsapp22 envelope-o2 quotes-left